Het gebruik van Google Keyword tool voor SEO

8 december 2012 | in SEO
Het keywoord tool van Google kan een goed instrument voor u zijn om nuttige en relevante zoekwoorden en zoektermen te vinden en vooral te beoordelen voor uw website en/of branche. Je moet de keywoord tool echter wel goed gebruiken. Als je het tool namelijk op een verkeerde manier gebruikt om zoekwoorden of termen te beoordelen op geschiktheid schiet je snel de plank mis.

WAT DOET GOOGLE KEYWOORD TOOL

Simpel gezegd, het Google keywoord tool is een Google Adwords hulpprogramma waarmee je trefwoorden kunt beoordelen op het aantal keren dat er maandelijks op gezocht wordt en de concurrentie (dus het aantal websites dat dit trefwoord ook gebruiken). Als je een trefwoord of term ingeeft ter beoordeling geeft de Keywoord tool ook een aantal suggesties voor aanverwante termen of woorden. De keyword tool kan dus naast het beoordelen van de populariteit en concurrentie van het ingegeven zoekwoord of term ook gebruikt worden om nieuwe, misschien nog betere zoekwoorden of zoektermen te vinden.Stel je hebt een trefwoord waarop je gevonden wilt worden, met andere woorden, je wilt er hoog mee in de zoekresultaten van Google komen. Voordat je je website gaat optimaliseren met dit trefwoord loont het om eerst onderzoek te doen hoe populair dit trefwoord is en hoe groot de concurrentie is in dit trefwoord. Je hebt immers weinig aan een hoog resultaat met een zoekterm of zoekwoord waar bijna door niemand op gezocht wordt. Tevens heb je ook weinig aan het gebruik van een zoekwoord of zoekterm waar wel heel veel op gezocht wordt maar waarin de concurrentie ook heel hoog is, want het wordt buitengewoon moeilijk zo niet onmogelijk om op deze term hoog in Google te komen.Een hoge populariteit betekent vaak een grote concurrentie maar dit hoeft niet, andersom kan een zoekwoord waarop weinig gezocht wordt een grote concurrentie hebben. Een hoge concurrentie betekent dat het moeilijk kan zijn om hier hoog mee te komen in de zoeresultaten van Google maar dit hoeft niet. Wanneer je een zoekwoord hebt waarop per maand bijvoorbeeld maar enkele honderden keren gezocht wordt maar waarop de concurrentie hoog is, kun je met dit zoekwoord toch makkelijk hoog in Google komen.Hieronder wil ik uitleggen hoe je de Keywoord tool kunt gebruiken om op een goede manier zoekwoorden en termen te bepalen.

DE INSTELLINGEN GOED ZETTEN

Belangrijk is dat voordat je je zoekwoord of zoekterm gaat beoordelen in de Keywoord tool de instellingen (filters) goed zet, anders krijg je resultaten waar je totaal niets mee kunt.

OPTIES VOOR ZOEKWOORDEN

1Het eerste wat je moet instellen is de “optie voor zoekwoorden”. Deze is standaard ingezet op BREED maar dat moet je uitvinken en hiervoor in de plaats vink je EXACT aan.

GEAVANCEERDE OPTIES EN FILTERS

2Hier zijn 3 filters te zien: Locaties, talen en apparaten. Locaties staat standaard op ALLE en deze moet je op NEDERLAND zetten, talen laat je op NEDERLAND staan en desktop en apparaten laat je staan zoals hij staat.

Het ziet er nu dus als volgt uit:

3Op deze manier heb je de filters voor de resultaten van het trefwoord “gelocaliseerd” en “geschoond”. Je vindt nu alleen de echte gerichte locale zoekopdrachten op je trefwoord en niet alle wereldwijde. En nog belangrijker vervuilde resultaten (bijvoorbeeld resultaten (google telt bij breed namelijk ook trefwoorden in trefwoordtermen mee waarin jouw trefwoord zonder verband in is opgenomen). Als je dit niet doet krijg je soms duizenden maandelijkse opdrachten voor trefwoorden waar in werkelijkheid maar enkele tientallen mensen gericht naar zoeken en kan het dus gebeuren dat je je website optimaliseert voor trefwoorden die nauwelijks rendement opleveren.Happy keywording.